Goede voornemens

Goede voornemens. Veel mensen maken ze niet omdat ze bang zijn dat ze zich er toch niet aan gaan houden. De angst om jezelf teleur te stellen is groot. Want of het nou om afvallen, stoppen met roken of drinken, minder hard werken, meer boeken lezen of vaker sporten gaat: wanneer je al na een week de mist in gaat is het toch allemaal voor niets geweest.

Niet waar dus! Goede voornemens zijn juist heel belangrijk om te maken. Succesvolle CEO’s en managers zweren er bij, en ruimen er in de eerste week van het jaar zelfs ruimte in de agenda voor in. Wat blijkt? Door even rustig de tijd te nemen om na te denken over de dingen die je dit jaar zou willen bereiken, creëer je rust en helderheid in je hoofd en gun je jezelf de kans om even uit te zoomen. Wat vind je echt belangrijk? Als alles wél zou lukken, waar zou je dan echt voor gaan?

Het formuleren van je (persoonlijke) doelstellingen is belangrijk. Niet omdat je ze allemaal moet bereiken in een jaar tijd. Maar omdat het formuleren van je doelstellingen de eerste stap is naar het bereiken er van.

Een paar tips voor het formuleren van jouw goede voornemens dit jaar:

  • Maak een lijstje op je telefoon of op papier. Ga er even rustig voor zitten en schrijf alles op wat je te binnen schiet.
  • Zorg dat je goede voornemens ‘SMART’ zijn. Dat wil zeggen dat je ze probeert zo concreet en realistisch mogelijk probeert te omschrijven. Zeg bijvoorbeeld niet ‘meer sporten’ maar ‘1x in de week zwemmen’.
  • Goede voornemens zouden niet alleen ‘stomme dingen’ moeten zijn. Denk ook na over leuke zaken die je dit jaar (meer) zou willen doen. Bijvoorbeeld ‘3 concerten bezoeken’ of ‘elke maand zelf een cake bakken’.
  • Denk na wat er voor nodig is om je goede voornemens in de praktijk te brengen. Wil je een (verre) reis boeken? Stel dan in dat je automatisch elke maand geld apart zet daarvoor. Wil je meer tijd met je kinderen doorbrengen? Plan dan een vaste vrije middag in één dag in de week. Goede voornemens worden alleen realiteit als je er een actieplan aan koppelt.
  • Evalueer je goede voornemens maandelijks. Hoe sta je ervoor? Wat kan er beter? Dat je voornemens in januari (geheel) niet behaald worden betekent niet dat je ze net zo goed in de prullenbak kunt gooien. Je hebt nog 11 maanden om het beter te doen. Klopt je actieplan wel? En voer je dit ook uit? Door elke maand stil te staan bij je voornemens en wat je daarvoor wel of niet doet worden ze steeds duidelijker en belangrijker voor je. Geef niet op en hou vol!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *