Ieder gedrag heeft een positieve bedoeling!

Je leest het goed…..IEDER gedrag heeft een positieve bedoeling. Nu komen er waarschijnlijk meteen een aantal sterke mitsen en maren in je op. Van die eikel in het verkeer vorige week! Of die ontzettende %*@#$!%*&)?*! op kantoor!! Hoezo positieve bedoeling, echt niet!

Toch geloof ik dat dat gedrag op dat moment, de beste keuze was voor die persoon. Wanneer je een beter contact met iemand wil bewerkstelligen, ga dan eens na welke bedoeling iemand heeft met het betreffende gedrag. Wat wil iemand ermee bereiken? Wat is de “winst” van het gedrag voor die persoon? Of wil iemand juist iets voorkomen?

Kun je het aan die persoon vragen? Oprecht geïnteresseerd, open, zonder oordeel?

Wanneer je weet en ook begrijpt wat iemands beweegreden is, dan is het gedrag ineens minder storend. Ook kun je het met elkaar hebben over de uitingsvorm. Kan het gedrag misschien anders zonder afbreuk te doen aan de intentie van dat gedrag?

Ik daag je uit……….ga de komende week eens na aan welk gedrag van de ander je je irriteert. Bedenk je vervolgens wat voor beweegreden er achter het gedrag zit. Wil die persoon gehoord worden? Of misschien voorkomen dat er over zijn/haar grenzen wordt gegaan? Weet je het niet? Vraag het dan na zonder de ander tot verantwoording te roepen, uit pure interesse.

Ik beloof je…..dat gaat een mooie verbetering in het contact voor jullie beiden opleveren.

Kom je er niet uit? Kom dan eens langs voor een vrijblijvende intake, dan hebben we het er nog eens over.

Groet, Chantal